טיפולי אנרגיה
רפלקסולוגיה
רפואה סינית
פסיכותרפיה ואימון
נטורופתיה ותזונה
טיפולי מגע וגוף
הריון ולידה
מרפאת כאב אלטרנטיבית
טיפול בכאב
אבחון גלובלי

אימון ריקמה רכה- פאשיה

_MG_5413
מאת צופית ארמן טפלת בשיקום אורטופדי, טיליה מרכז לרפואה משלימה.

פאשיה היא רקמת החיבור שעוטפת את כלל המערכות בגוף האדם. היא מחזיקה את האיברים הפנימיים, את העצמות, בתוכה זורמים כליי הדם ומערכת העצבים והיא המרחב שמחזיק ותומך את מערכת השרירים.

פירוש המילה פאשיה הוא- מעטפה.

הפאשיה מורכבת בעיקר מסיבי קולגן בצפיפות ובדחיסות משתנה. קולגן הוא החלבון שבונה את הגוף ,אבן הבניין לגידים, לרצועות ולעצמות.

תפקודה של הפאשייה הוא מאוד מורכב אך היא תומכת ומגינה על איברי הגוף, משמשת כבולם זעזועים ומחברת בין המערכות השונות בגוף מבחינה תנועתית ועצבית. בפאשיה יש קולטני כאב והיא זאת שמעבירה מידע, דרך מערכת העצבים, למוח  זאת היא רשת תיווך מסועפת, תלת מימדית ומורכבת.              (מטריקס)

איך מידע זה משפיע על האימון שלנו?

הפאשיה היא למעשה מקור התמיכה של הגוף, לא רק בתור ריקמת חיבור אלא בתור קפיץ, כוח נגדי לתנועת השרירים. לדוגמא- רגל נעה קדימה לבצע צעד בהליכה,והפאשיה היא הכוח הנגדי ששומר שלא ניפול קדימה, הגורם שמייצב את תנועת השרירים, שמפסיק את התנועה. הפאשיה צריכה תנועה כדי להישאר גמישה,נוזלית ופתוחה. בהיעדר תנועה הפאשיה מתחליה להתייבש ולהידבק.

אך בין אם אתה ספורטאי שנוהג להתאמן בקביעות בענפי ספורט שדורשים כוח וסיבולת ובין אם אתה אדם שלא נוהג לזוז- עבודה על הפאשיה צריכה להיות מאוזנת ולכלול את כל הגוף. סיבי הקולגן צריכים תירגול איטי ומבוקר, אחרת כמו בצק שלשו אותו יותר מידי,הקולגן מקשה את עצמו.

במסורת של אומנויות לחימה מהמזרח או היוגה מדברים על הזרמת אנרגית החיים (צ"י ,פראנה) לאורך הגוף. הפאשיה היא הנהר שבו זורמים מרכיבי האנרגיה- חמצן, מזון, אינפורמציה עיצבית. וכמו בכל מערכת- שהכל מאוזן וזורם, זה טוב. הבעיות מתחילות אם יש תקיעויות. כאשר אנו מוציאים מאיזון את עבודת המערכת, לדוגמא "מחזקים" שריר אבל מוותרים על הגמישות או לא זזים בכלל,אנחנו מתקבעים בתבנית גופנית מסויימת , הפאשיה מועדת יותר לחסימות והתדבקויות ומשם מתחילים כאבים וכשלים בתנועה.

באיזור הגב התחתון נמצאת שכבת הפאשיה המאסיבית ביותר וכדי לשמור עליה ממתיחת יתר וקריעה, אנחנו צריכים לשמור על בטן חזקה ותנועה נכונה של שרירי המרכז (core)

אצל אנשים שרצים הרבה  חשוב לעבוד  על הלחץ התוך ביטני, כדי לשמור על האיברים הפנימיים בזמן הריצה.

היום ידוע שאנשים שרצים הרבה נוטים לסבול משרירי ריצפת אגן חלשים (בעיקר נשים) ואלו דווקא השרירים שמייצבים וחיוניים לריצה.

היוגה היא מסגרת שניתן לחוות בה תנועה ממקום שונה ממה שהורגלנו, לא רק מכוח השרירים אלה מתוך האיזורים שתומכים בנו. אנו לומדים לפתוח ולהאריך איזורים כדי לאפשר תנועה מבוקרת , תנועה בשליטה.

השילוב של תנועה איטית מלווה בנשימה מודעת , מיקוד תשומת לב וחזרה תנועתית, מאפשר כניסה לשער אחר בגוף, של עבודה במינמום מאמץ, מקסימום תוצאה. אנחנו נאספים אל מרכז הכוח שלנו.

אני מזמינה אתכם להגיע לשיעור שמותאם לכל אחד ואיפה שהוא מונח בגופו.

כל יום שישי בשעה 15:00

מאת צופית ארמן מורה ליוגה , מטפלת בשיקום אורטופדי, פאשיקום, טריגר פויינט וקנזיו טייפ 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן